Spring naar hoofd-inhoud

Koersen:

De koershoogte van een belegging wordt bepaald door de prestaties van de onderliggende activa of index waarop de belegging is gebaseerd. Als de onderliggende activa of index stijgen, zal de koers van de belegging over het algemeen ook stijgen en als de onderliggende activa of index dalen, zal de koers van de belegging over het algemeen ook dalen.

Er zijn echter nog andere factoren die de koers van een belegging kunnen beïnvloeden, zoals:

  1. Aanbod en vraag: De prijs van een belegging kan worden beïnvloed door de wet van vraag en aanbod. Als er veel vraag is naar een bepaalde belegging, zal de prijs stijgen. Als er meer aanbod is dan vraag, zal de prijs dalen.

  2. Kosten: De kosten die in rekening worden gebracht voor het beheren van de belegging kunnen van invloed zijn op de koershoogte. Als de kosten hoog zijn, kan dit de prestaties van de belegging negatief beïnvloeden en dus ook de koershoogte.

  3. Dividenduitkeringen: Als de onderliggende aandelen dividend uitkeren, kan dit van invloed zijn op de koers van de belegging. Het kan de koers van de belegging beïnvloeden als de dividenduitkeringen hoog zijn of als er wijzigingen zijn in de dividenduitkeringen van de onderliggende activa.

  4. Valutakoersen: Als de belegging is genoteerd in een andere valuta dan jouw eigen valuta, kunnen veranderingen in de valutakoersen de koers van de belegging beïnvloeden.

Het is belangrijk om te onthouden dat de koers van een belegging kan fluctueren en dat beleggen risico's met zich meebrengt. Het is belangrijk om jouw beleggingsdoelstellingen en risicotolerantie te overwegen voordat je besluit om beleggingen te kopen.

Verwachtingen:

Hetzelfde bedrijf doet een uitspraak dat het volgend jaar of kwartaal verwacht een bedrag winst te gaan maken. We noemen dit een winstverwachting. Dit is het sein om het aandeel te kopen. De koers gaat stijgen.  Tussentijds kan een bedrijf komen met een winstwaarschuwing. De winst zal minder zijn dan eerder is voorspelt.  De koers zal dalen. Wordt op het einde van dat jaar dit winstbedrag niet gehaald, er wordt winst gemaakt maar minder dan voorspelt, de koers van dit aandeel zal dalen. 

Andersom werkt het ook, een bedrijf verwacht dat het volgende jaar of kwartaal, verlies gaat maken.   Beleggers zullen hun aandelen gaan verkopen. De koers gaat dalen.  Wordt aan het einde van de periode minder verlies geleden dan voorspelt. Dan stijgt de koers. Hier hebben we dus een bedrijf dat verlies leidt, maar de koers van het aandeel stijgt toch.

Beleggers anticiperen dus op verwachtingen.

Externe factoren:

  • Klimaat oorzaken: stormen, branden, overstromingen, etc.
  • Geografische gebeurtenissen: aanslagen, oorlog, etc.
  • Brexit, bankencrisis, renteverhogingen, handelsoorlog, zelf wie er president wordt van Amerika.

Al deze factoren, kunnen van invloed zijn of het goed of slecht gaat met een bedrijf.
De koersen zijn dus afhankelijk van ontzettend veel factoren. Zelfs de beste belegger zal regelmatig helemaal mis zitten, met zijn/haar uitspraken dat een bepaald aandeel wel eens kan gaan stijgen of dalen.

Indicatoren:

Deze zijn gebaseerd op economische gebeurtenissen uit het verleden. Ook economen houden grafieken bij en hebben hun economische wetten. Hiermee voorspellen zij hoe het met de economieën gaat in de wereld.   Zo hebben we nu eind 2019, de waarschuwing dat de wereldeconomie aan het afkoelen is. Zij voorspellen dus dat de koersen kunnen gaan dalen.

Sentiment:

Het sentiment van beleggers is soms heel bizar. Ook analisten hebben hier vaak grote moeite mee. Is het sentiment positief dan stijgen de koersen. Het kan dan zo zijn, dat ondanks zware bedenkingen de koersen van heel veel fondsen zonder echte reden gewoon naar boven gaan. Bij pessimisme dalen de koersen zonder dat er echte redenen voor zijn. Bij optimisme kan u proberen mee te liften. Maar pak op tijd u winst. 

Samenvattend:

Al deze verwachtingen, factoren en indicatoren zijn ook nog eens niet geïsoleerd.
Eén indicator zegt koers omlaag, de verwachting zegt koers omhoog. Maar wat gaat de koers dan werkelijk doen. Zelfs voor professionals blijft dit zeer moeilijk. Dus de slogan blijft:        Resultaten uit het verleden zijn nooit een garantie voor de toekomst.